För att få fart på din förbränning är intervaller på en crosstrainer perfekt. Ett riktigt kul intervallpass får du genom att ladda hem lite tung, peppande musik, höja volymen och sen sätta både armar och ben i rörelse. Värm upp i några minuter och växla sedan mellan låg och hög intensitet.

En tjej som kör intervaller på en crosstrainer

Kör en minut med hög belastning och två minuter med låg eller måttlig belastning och börjar sedan om igen. Alternativet är att vända på steken, det vill säga två minuters hög belastning och en minuts låg eller måttlig belastning. Ett pass bör vara i ca 20 minuter.

Intervallträning förbättrar både din kondition och kroppens syreupptagningsförmåga. Kom ihåg att intervallträning ska vara hård och effektiv. Därför gäller det att maxa. I utbyte kan du korta ner ditt pass lite.

Det finns studier som visar på att minuts högintensiv träning ger en mätbar förbättring av både kondition och blodsockerreglering. Om intensiteten är låg tar samma förbättring 20–30 gånger så lång tid.

En crosstrainer är den perfekta partnern vid ett intervallpass eftersom den aktiverar hela kroppen och dessutom är ganska skonsam. Både armar och ben får sig en rejäl utmaning. Även mag- och ryggmuskulatur påverkas och du blir skönt trött i kroppen. Såklart bränner du riktigt mycket kalorier också!

Ett annat kul pass är det som kan kallas för ”stegen”. Här krävs också hård och/eller peppande musik. Det gör alla intervallpass. ”Stegen” innebär att du kör hög belastning i 5, 4, 3, 2 och 1 minut. Mellan dessa sekvenser kör du en minuts låg belastning. Tempot ökas i takt med att de intensiva sekvenserna blir kortare. Före passet ska du såklart värma upp, liksom att du efter passet ska varva ned. Minst fem minuters uppvärmning respektive nedvarvning.

Är du ute efter en bra modell kan vi rekommendera er spana in vår samling med REA och Rabatter!